Sunday, September 5, 2010

Sejarah Radio Amatur di Malaysia


Sejarah Awal

Radio Amatur ataupun juga dikenali sebagai 'Ham Radio' ialah hobi berkenaan membina, menguji-kaji dan berkomunikasi melalui radio. Pengguna-pengguna Radio Amatur ini saling berhubungan dengan rakan-rakan mereka seluruh dunia melalui beberapa set-set frekuensi radio yang telah ditetapkan.

Sejarah Radio Amatur ini telah bermula semenjak perhubungan radio digunakan. Pada tahun 1912, Kongress Amerika Syarikat telah meluluskan undang-undang pertama bagi mengawal selia pemancaran radio di Amerika Syarikat. Bermula 1914, pengguna Radio Amatur telah mula berkomunikasi dan mengadakan satu sistem penghantaran mesej di antara mereka.



Radio amatur diperkenalkan di Malaysia oleh orang British pada 1920 dan akhirnya Persatuan Radio Amatur Selangor dan Perak ditubuhkan pada 1947, manakala Malayan Amateur Radio Transmitters Society pada 1952. Pada peringkat awal di Malaysia, bilangan radio amatur tidak ramai. Hanya ada kira-kira 300 radio amatur pada 1997. (Pada 31/05/2008 terdapat 4,800 pengguna radio amatur berdaftar di Malaysia ).Di Malaysia, radio amatur merupakan titik bermulanya perkhidmatan radio komersil.

Pada 1997 ,Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) , memperkenalkan lesen Kelas B yang hanya memerlukan lulus ujian teori.Pemegang kelas B hanya boleh menggunakan frekuensi antara 28-29.7 Megahertz (MHz), 50-54 MHz, 144-148 MHz dan 430-440 MHz. Untuk mendapat lesen kelas A ,pemegang lesen kelas B perlu lulus ujian kod Morse. Pemegang lesen Kelas A boleh menggunakan lebih banyak frekuensi dan berkomunikasi ke seluruh dunia.

Radio amatur adalah merupakan satu hobi yang berteraskan dan berorentasikan persahabatan kerana ia berteraskan komunikasi antara individu. Para pengamalnya akan didedahkan kepada peluang untuk berkenalan sesama mereka yang mempunyai dan kecenderungan yang sama. Sering kali pertemuan (kontak) di udara akan akan berlanjutan dan di akhiri dengan persahabatan yang berpanjangan.

Dalam hobi ini juga para pengemarnya berpeluang untuk mempelajari bab2 teknikal dan mampu mempelajari ilmu baru, khusus tentang gelombang UHF, VHF dan HF dan working condition. Di sini pengemar radio amatur berkesempatan utk berbual2 dengan rakan dr seluruh tempat sama ada dalam negara mahu pun luar negara tanpa mgira umur, status, kaum, politik, masa dan tempat.

Antara kelebihan radio amatur ialah boleh berkomunikasi dari mana-mana tempat dan setiap masa. Ini amat berguna ketika bencana dan terbukti di seluruh dunia, radio amatur memberi banyak bantuan kepada pihak berkuasa terutamanya kepada agensi-agensi penyelamat.Pada ketika lain, anda juga kadangkala boleh bercakap dengan para angkasawan atau membalikkan isyarat dari bulan! Anda juga boleh menghantar fail ataupun gambar secara digital. Adakah hobi lain yang menyediakan sebegitu ciri sepertinya?

No comments: