Friday, September 24, 2010

Jika Korang jadi Ketua


ANDAI KAMU DIANGKAT MENJADI KETUA, ADA BEBERAPA PERKARA MESTI DILAKUKAN JIKA MAHU PEKERJA HORMAT DAN MENURUTI ARAHAN.

Oh, seronoknya pabila dinaikkan pangkat. Hasil kerja keras selama ini akhirnya dipandang dan diiktiraf orang. Tetapi dalam seronok meraikan kejayaan, jangan lupa persiapkan diri. ‘Cantikkan’ sikap sebelum pekerja menjadi meluat.

DISIPLIN Jangan jadi seperti ketam mengajar anak berjalan lurus. Sebelum meminta pekerja anda mematuhi peraturan, anda seharusnya menjadi contoh yang baik kepada mereka. Jangan jadi seperti sesetengah orang yang menganggap pabila mereka menjadi ketua mereka bebas melakukan apa sahaja, boleh keluar masuk pejabat sesuka hati. Sebagai ketua anda patut menjadi contoh, patuhi segala peraturan. Pabila anda berdisiplin anda tidak berasa segan untuk menegur orang bawah yang melanggar peraturan.

JANGAN PILIH KASIH Seorang ketua yang baik ialah ketua yang adil. Jauhi sikap favouritism kerana ia mewujudkan rasa benci dan iri pada sesetengah pekerja. Jangan berat sebelah. Layan anak buah anda sama rata.

RENDAH DIRI Sebagai ketua jangan sesekali meninggi diri dan memandang rendah pada pekerja. Layan semua pekerja dengan baik termasuklah tukang cuci di pejabat. Tiada salahnya jika anda yang pertama mengucapkan selamat pagi pabila bertemu. Senyuman manis juga sudah memadai. Hormati orang lain jika anda ingin dihormati.

TETAP PENDIRIAN Sebagai ketua anda perlu ada sifat tegas dan tetap pendirian. Lemah-lembut itu perlu namun sifat tegas mengawal rentak pekerja anda. Yakinlah dengan keputusan yang dibuat dan jangan goyah walaupun kepercayaan anda diganggu-gugat.

No comments: